Helpen met organiseren: Mirjam

Mirjam* is 18 jaar, zat in Havo 4 en stond twee maanden voor het eind van het schooljaar op alle vakken onvoldoende. Ze komt van VWO 4 en zitten blijven is geen optie. Ze dreigde van school te moeten.

Al langere tijd wordt Mirjam, die een Autistime Spectrum Stoornis heeft, begeleid in gespreksgroepen – maar dat biedt geen oplossing. Kinderen met deze diagnose hebben geen overzicht en komen in de problemen met plannen en organiseren.

’t Boompje heeft haar daar bij geholpen. Allereerst hebben we de enorme lijst met alle toetsen en examens van het hele jaar in de prullenbak gegooid. Die werkte namelijk alleen maar verlammend. We zijn aan de slag gegaan met telkens een planner voor één week.

Heel simpel en recht toe recht aan: per vak, per boek, per hoofdstuk. Wat moet je doen en op welk dagdeel. En dat helemaal uitgeschreven boven haar bureau gehangen. Het resultaat was verbluffend. Mirjam vond het ineens letterlijk ‘een makkie’ en kreeg er weer plezier in.

Ze is een intelligente leerling en inhoudelijk was er dan ook helemaal geen begeleiding nodig. Ze had alleen geen overzicht. Na twee maanden plannen, keihard werken (en steeds controleren hoe het ging) is het gelukt. Ze is over! Volgend jaar helpen we Mirjam graag weer. Maar dan vanaf het begin.

*Mirjam is natuurlijk niet haar echte naam.

Deel dit bericht op social media!
Geplaatst in praktijkvoorbeelden voortgezet onderwijs.