Voor kinderen uit het voortgezet onderwijs

Net als bij basisschoolleerlingen vinden we het belangrijk om de ouders of verzorgers, de school én het kind te betrekken bij de intake. Dit is noodzakelijk voor een goed inzicht in de problematiek én het zorgt voor betrokkenheid van alle partijen.

We onderzoeken welke leerstijl bij uw kind past en stimuleren de ontwikkeling daarvan. Daarnaast wordt geholpen bij plannen en organiseren, bij agendabeheer en ‘leren leren’ voor toetsen. Ook werken we aan meer zelfstandigheid, zodat uw kind het later zelf kan.

’t Boompje adviseert over school- en profielkeuze en vakkenpakket. Heeft uw kind bijles nodig dan zoeken we naar een goede vakdocent. Er wordt altijd intensief overlegd met de school en met de ouders. Overigens zien we ook het ontlasten van de ouders of verzorgers als onze taak.

We begeleiden leerlingen in de regio Gooi en Vechtstreek en gemeente De Bilt.

Norma is geslaagd!

In oktober 2014 ben ik begonnen met de begeleiding van Norma. Na op verschillende scholen te hebben gezeten was ze op het Griftland college in Soest beland.

Ze zat in 4 VMBO en moest in 2015 examen gaan doen. Geen makkelijke opgave want ze stond er verschrikkelijk voor, met voor alle vakken gemiddeld een 4!

Bovendien had ze thuis veel problemen met haar ouders en werd ze regelmatig geestelijk mishandeld. En omdat ze 18 was geworden zat het er niet in om het examen nog eens over te doen. Het was dus alles of niets.

Elke week zijn we aan de slag gegaan met het plannen van haar toetsen en het oefenen van de examenstof. Norma heeft tussen alle problemen door enorm hard gewerkt en de laatste paar weken hebben we zelfs in de weekenden geoefend.

Dit resulteerde in een “herkansing” voor het vak Engels. De andere vakken was ze net voldoende doorgekomen. Vandaag hoorden we van haar mentor dat ze geslaagd is. Een prestatie waar niemand begin van dit schooljaar  in geloofde!

Norma is nu met een vriendin op vakantie en ik zit thuis met het gevoel alsof mijn  eigen kind het gehaald heeft. Wat heb ik toch een fantastisch vak.

Jolanda 

Helpen met organiseren: Mirjam

Mirjam* is 18 jaar, zat in Havo 4 en stond twee maanden voor het eind van het schooljaar op alle vakken onvoldoende. Ze komt van VWO 4 en zitten blijven is geen optie. Ze dreigde van school te moeten.

Al langere tijd wordt Mirjam, die een Autistime Spectrum Stoornis heeft, begeleid in gespreksgroepen – maar dat biedt geen oplossing. Kinderen met deze diagnose hebben geen overzicht en komen in de problemen met plannen en organiseren.

’t Boompje heeft haar daar bij geholpen. Allereerst hebben we de enorme lijst met alle toetsen en examens van het hele jaar in de prullenbak gegooid. Die werkte namelijk alleen maar verlammend. We zijn aan de slag gegaan met telkens een planner voor één week.

Heel simpel en recht toe recht aan: per vak, per boek, per hoofdstuk. Wat moet je doen en op welk dagdeel. En dat helemaal uitgeschreven boven haar bureau gehangen. Het resultaat was verbluffend. Mirjam vond het ineens letterlijk ‘een makkie’ en krijgt er weer plezier in.

Ze is een intelligente leerling en inhoudelijk was er dan ook helemaal geen begeleiding nodig. Ze had alleen geen overzicht. Na twee maanden plannen, keihard werken (en steeds controleren hoe het ging) is het gelukt. Ze is over! Volgend jaar helpen we Mirjam graag weer. Maar dan vanaf het begin.

*Mirjam is natuurlijk niet haar echte naam.

naam wachtwoord